Scholieren leren over stedelijke ontwikkeling met UrbanPlan

De eerste UrbanPlan workshop in het Nederlands is een feit. Het Hageveld Atheneum in Heemstede was uitgekozen om een pilot uit te voeren; de school heeft meteen voor volgend jaar een tweede sessie ingepland. UrbanPlan is namelijk een realistisch en aantrekkelijk programma op VWO niveau waarbij leerlingen kennismaken met alle facetten van het herinrichten van een stadsdeel. Het programma past geheel in het curriculum van de scholen.

Leerlingen vormen met elkaar groepjes vastgoedbedrijven die reageren op een aanbesteding van een fictieve gemeente. Elk groepje bestaat uit een hoofd financiën, hoofd duurzaamheid, hoofd sales&marketing, hoofd communicatie en een hoofd conceptontwikkeling. Net als in de echte wereld moeten zij als bedrijf rekening houden met de belangen van alle stakeholders maar ook zorgen voor een goed rendement. Tijdens het ontwerpen van hun plan, met behulp van een maquette en een finance app, worden zij geadviseerd door vrijwilligers uit het bedrijfsleven.

’s Middags presenteren zij hun plannen aan de ‘gemeenteraad’, bestaande uit diezelfde vrijwilligers. Vervolgens worden winnaars gekozen op de thema’s rendement, creativiteit en duurzaamheid.

UrbanPlan wordt voor de zomervakantie op negen scholen uitgevoerd en op vijftien scholen in het volgende cursusjaar. UrbanPlan-vrijwilligers nemen eerst deel aan een trainingssessie van 3 uur en kunnen vervolgens ingezet worden bij de workshops.

De vrijwilligers die assisteerden op het Hageveld waren zeer enthousiast en roepen collega’s op mee te doen. ‘Ik kon niet vermoeden dat het zo inspirerend kon zijn’.

Wilt u meedoen? ULI leden kunnen het programma op verschillende manieren ondersteunen – als vrijwilliger en als sponsor. Neem voor meer informatie over het programma contact op met Robert de Jong, netherlands@uli.org.

Meer informatie over UrbanPlan vindt u op: UrbanPlan

Wij bedanken de lanceringspartners van UrbanPlan: Syntrus Achmea Real Estate & Investment, Amvest, Bouwinvest, BPD, CBRE Global Investors, EY, NSI en PATRIZIA

Om alvast in uw agenda te zetten:

UrbanPlan workshops in Rotterdam op 2 en 3 april 2020